A kisgyermek és a könyv
A kisgyermek kapcsolata a könyvekkel, szerencsés esetben a fogantatással kezdődik, Régi szép időkben éltem, a gyermekvállalás gondolata után, máris kismama könyvek hasznos tanácsait bújtam. A legjobb ANYA kívántam lenni.
Lányaim azt mondják: „Anya vetted az akadályokat!
18 éves lányom szülinapom parány csomagjára írta:A LEGANYÁBB ANYÁNAK….
Főhajtással adózva minden gyermekét nevelő anyának ,tudom én mind ”leganyább” anyák vagyunk , de csak az én Drágám fogalmazta így meg. Talán a világon először..
„Könyveink, segítő jó kéz gyanánt, vezethetik gondolatainkat, cselekedeteinket.
Anyaként, könyves boltosként, lépésről lépésre figyelhettem meg, hogyan kerül közel a kisgyermek a könyvekhez. Záloga ez a későbbi olvasottságnak, lelke nemesedésének.
Hinné valaki, hogy a könyv szeretés alapját rakjuk le a fürdőkádba berakott szivacsos könyv által?
Hogyan is indul ez a folyamat?
Egyéb képességek híján, először a színek varázsa, a formák lassú megismerése jelenthet örömöt. Logikus okból, a szülők a megismerés, széttépés ösztönös vágyától fűtött gyermeknek, a vízhatlan könyvek után, a keményfedelű leporellós színes könyveket keresik.
Boltosként meghajolva praktikus szempontjaik előtt, én mégis elő álltam ötletekkel, aki igényt tartott rá. Varázslatosan könnyű eltéríteni a rombolás , firkálás , tépkedés útjáról a gyermeket ,ha oda figyelünk.
A leporelló könyvek jól használhatóak kerítésként. Üde emlékképként, hadd említsem meg drága kicsikéimet, amint hasonfekve táplálkoznak a hosszú kerítésként őket körülvevő állatos könyv érdekes szpségeiből.
Koruk előre haladtával, előbb-utóbb jön a kérés: mamiiii olvass már…
Ne várjuk meg ezt!
Kérem, ne késlekedjünk megízleltetni a felolvasott mese és a gyermek egyidejű képzettársítása általi élményt. A kisgyermek fantáziája fokozatosan fejlődik, erősödik. Így lesz figyelmes hallgatója a későbbi, képek nélküli, lelkünket mélyen elvarázsló hosszú meséknek. Ki ne emlékezne az izgalmas, testét, lelkét magával ragadó, úgynevezett szurkolásnak.
Győzzön a jó.
Egész életünket végig kell, hogy kísérje e nemes gondolat. Mindig a jó oldalon álljunk. Törekedjünk a nemes cselekedetekre. A szülők sokszor, nem látják ezt át. Ösztönösen, divatból veszik a könyvet. Ki legyen pipálva- Könyv lett véve…
Jobb, mint a semmi, hiszen az élet és a könyv, kézen fogva a gyermeket, tudatosan vezetheti a szép és igaz értékek felé.
Pici odafigyeléssel, tudjuk ezt akár az egekig emelni. Olyan tudásszomjat belecsempészni a gyermek szívébe, amikor az iskola várva várt csoda lesz számára Nobel-díjas törekvésnek nevezhető.
A felcseperedő gyermek, olvasási igénye, csak egy ilyen figyelemmel kísért, jó útra terelgetett gyermekkor után alakul ki.
Fel sem merül a kérdés számára, miért tanuljon meg hamar olvasni. Szépírásra, tiszta munkára, helyes beszédre való igénye is ezáltal fejlődik aztán.
Tojásból kikelő csibeként kívánkozik ki belőlem a kérdés: Miért kell a jó könyv?
A kihaló videofilmeket felváltó Dvd-n megnézhető filmek, egymással nézettségért, ölremenő Tv csatornák műsoraival szemben, milyen nyomós ok hozható fel a könyvek mellett kiállva?
Meggyőző erejű, komoly cél fogalmazható meg, hogy a kisgyermek kezébe időben könyvet adjunk.
Sokszor feltettem a kérdést, főként szülőknek: MIÉRT???
Mi az az ok, ami egyértelműen, meg nem cáfolhatóan, meggyőzhet mindenkit az esetleges különbségekről.
Megmondom hát: a szárnyra keltett képzelet ereje.
Nincs hozzá mérhető, idővel egyre jobban beérő érték, mint ha a kisgyermek megtanul a maga részleteiben elképzelni dolgokat, éppen zajló életképeket, hangulatokat.
A filmek, már kész élményt kínálnak fogyasztásra. A mesét hallgató, olvasgató gyermek fantáziájának kiadja a munkát az agy.
Személyiségfejlődés aktív mozgatórugója lehet így a könyv, és a kisgyermek kapcsolata. Eleven emlékkép jut szemem elé, amint lányom összetépett, gyűrt könyvét, dédelgető babusgatással vigasztaltam: „Ne félj, ha már nem lesz ilyen kis butus szeretni fog, óvni, vigyázni rád…..
Mondjam, hogy csemetém olyan derék figyelemmel vigyáz mindenére azóta, hogy az példa értékű. Sok szülőtársam oldotta meg, hogy az eredményt nem hozó fenyítés helyett, így szerettesse meg kisgyermekével a könyvet, hiszen tudják jól közös az érdek és a cél:
KELL A JÓ KÖNYV!!!!!!